Column

Schietschijf of slagroomtaart?

Astrid schrijft over de schrik die om haar hart sloeg toen bleek dat cliënten ook haar werk mogen beoordelen. Ze neemt de lezer in deze blog mee bij haar ontdekking van de cliëntervaringen.

Toen in 2010 de website ZorgkaartNederland.nl werd gelanceerd keek ik snel en in spanning of ik ook was opgenomen in de lijst met zorgverleners en was ik natuurlijk zeer benieuwd of ik al gewaardeerd was.

Schok door me heen

Ik zocht de site op. Een lijstje type zorgverleners verscheen; fysiotherapeut, huisarts, tandarts… psycholoog stond er niet bij. In het veld erboven kon ik een ‘naam zorgverlener’ intoetsen, of een beroep kiezen. Doelgericht tikte ik ‘Jaarsveld’ in en ‘Oudewater’, waar ik mijn eerstelijns psychologenpraktijk heb. Na de muisklik op het veld ‘zoeken’ was er een moment niets en daar verscheen het: ‘Eén zorgaanbieder voor ‘Jaarsveld in Oudewater’.’ Er ging een schok door me heen. ‘Ik sta er ook op!’ Het stond er onderstreept en in vetgedrukte, oranje letters: Jaarsveld, A.L.G. van. Mijn ogen knipperden, als donderslag bij heldere hemel stond ík daar open en bloot…; míjn naam!

Domper

Mijn ogen gingen gelijk naar rechts, alwaar er ruimte is voor het cijfer. Er stond een klein oranje streepje en daaronder ‘geen waarderingen’. Dat was dan weer een domper. Blijkbaar was nog geen van mijn cliënten op het idee gekomen om mij op deze site een cijfer te geven. Het beeld dat ik in mijn hoofd kreeg was: O jee, straks krijg ik iemand op mijn stoel die, om wat voor reden dan ook, na één gesprek bij zichzelf denkt: ‘Van Jaarsveld: waardeloos: 3,3(!), want ik ben nou nog steeds niet van mijn problemen af’, vervolgens naar Zorgkaartnederland.nl gaat en mij een 3,3 geeft.

Negatieve consequenties

En op zich is dát niet het probleem, maar ik realiseerde me dat er mogelijk negatieve consequenties volgen na slechte beoordelingen. De afgelopen jaren wordt veelal gewerkt met lijstjes met ‘goede’ en ‘minder goede’ ziekenhuizen en onlangs is duidelijk geworden dat er negatieve consequenties zijn voor de ziekenhuizen die niet als beste uit de bus komen. Wie weet nemen betalers van zorg, bijvoorbeeld zorgverzekeraars, in de toekomst wel rekenschap van de cijfers en vloeit daaruit voort dat er voor een goede zorgverlener, die met moeilijke mensen werkt, door de lage waarderingen op ZorgkaartNederland.nl, een lagere vergoeding klaar ligt, of helemaal geen vergoeding meer. Tot die tijd, waarin ik de schietschijf ben op ZorgkaartNederland.nl, zie ik de site maar als slagroomtaart, waarop mijn tevreden cliënten af en toe een kersje leggen.

astrid van jaarsveld op stoel psycholoog